19 March, 2011

Cerita Sesuka Hati #2





Cerita Sesukahati #part 2 (keinsafan)

Aku baru tamat belajar di Australia. yer, sebut betul betul jangan salah. Australia, bukan ostrolia. Dah aku blaja kat obersi, mesti la aku pandai kan? Tapi sepandai pandai aku melompat, ada banyak lagi persoalan yang merunsingkan fikiran aku. Aku sendiri tak tau jawapannya. Tu la, gatal lagi bertanya.

Jadi, aku mengambil keputusan untuk menguji ketereran tok imam kampung aku. 

Aku : Assalamualaikum tok imam .

Imam: hah, kamu . waalaikumussalam. 

Aku: Rasanya, tok imam boleh tak jawab soalan 'killer' saya ni?

Imam: InsyaALLAH, dengan izinNYA saya akan menjawab pertanyaan kamu.

Aku : Jangan over confident sangat tok. professorrr dan orang bijak pandai pun takbleh nak jawab soklan saya ni. Hebat tak ?

Soalannya :

1. Tunjukkan kat saya bukti wujudnya tuhan .
2. Apa yang dimaksudkan dengan takdir ?
3. Syaitan dan neraka diperbuat daripada api. Tapi kenapa syaitan masih dicampakkan ke   neraka?

hah, jawab tok..jawab...

PANNGGGG !!!
(bunyi tok imam menampar aku)

Aku : Pehal ni tok imam? Tok marah kat saya ker ?

Imam: Tamparan saya tadi tu untuk menjawab ketiga tiga soalan kamu.

Aku: erkk ? Tak paham la ......

Imam: Sakit tak tamparan tadi ?

Aku : Mestilah !

Imam: Jadi kamu dapat merasakan kewujudan sakit tu ?

Aku: Tentulah !

Imam: Boleh tunjukkan bagaimana rupa sakit tu ?

Aku : Mana bole tok imam...

Imam: Hah, tu la jawapan untuk soalan pertama.Kita dapat merasakan kewujudan tuhan tanpa perlu melihat-NYA.

Aku terkedu.

Imam: Malam tadi kamu ada bermimpi tak yang kamu akan ditampar oleh saya hari ni?

Aku: TAK!

Imam: Itulah yang dinamakan takdir.

Aku terkedu lagi.

Imam : Tangan saya ni diperbuat dari apa?

Aku : Kulit.

Imam: Pipi kamu pun diperbuat dari kulit kan ? Kalau ALLAH nak, DIA boleh menjadikan neraka tu tempat paling menyakitkan bagi syaitan walaupun diperbuat dari benda yang sama. Macam tamparan tadi.

Subhanallah.. 
Seorang imam berjaya menjawab soalan soalan yang tidak boleh dijawab oleh orang bijak pandai yang aku kenal............. Astagfirullah..ampunilah dosaku tatkala aku takbur dengan ilmu yang aku perolehi.

Aku terkedu lagi.

Ceh asyik terkedu jer .

Moral of Cerita : Jangan pandang rendah dengan imam kampung awwww. Dan janganlah takbur dengan ilmu yang ada. =)






(˘⌣˘)ε˘`)

No comments:

MOST VIEWED THIS WEEK

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MEMBEBEL BOX